Ми, бібліотекарі, звикли до звичайних, традиційних способів
зацікавити користувачів книгою — книжкових виставок, бібліографічних оглядів,
тематичних переглядів, репрезентацій тощо. Але з розвитком інформаційних
технологій та впровадженням їх у роботу книгозбірень виникають нові форми популяризації
бібліотечних фондів. Спочатку з’явились віртуальні виставки, тепер дедалі
більшої популярності набувають буктрейлери.
Давайте спробуємо з’ясувати, що таке буктрейлери, як їх
створювати та використовувати у бібліотечній роботі.
Що таке буктрейлер?
Англійськю book — книга,
trailer — анонс, промо-відео. Отже, слово «буктрейлер» можна перекласти як
промо-ролик до книги.
Буктрейлер — особливий вид книжкової реклами, один із
засобів просування видання до користувача. Він представляє собою короткий
відеоролик, що створює візуальний образ книги, кліп за її змістом. Основне
завдання буктрейлера — яскраво й образно розповісти про твір, зацікавити,
заінтригувати читача, спонукати до читання.
Перші промо-ролики книжок з’явилися на початку 2000-х у США,
коли видавці усвідомили потребу в додаткових засобах реклами своєї продукції.
Перший офіційний буктрейлер був представлений 2003 року на книжковому
ярмарку в м Шрівпорт, штат Луізіані (США). Це був промо-ролик до роману Кристін
Фіхан «Темна симфонія» (http://www.youtube.com/watch?v=Hmo4VMcbbXg).
Та популярності практика створення буктрейлеров почала
набувати набула з 2005 року завдяки розвитку розвитку технологій Web 2.0: сервісів
відеохостінгу[1] (YouTubе та ін.), блогів, соціальних
мереж. Тож дуже швидко в США та країнах Західної Європи такі промо-ролики стали
невід’ємною частиною рекламної кампанії кожного бестселера.
Сьогодні жанр буктрейлера
зробив значний крок вперед. Із звичайних презентацій в форматі Power Point книжкові
промо-ролики перетворилися на справжні
твори мистецтва із власною унікальною кіномовою, що розкриває нові, часом
несподівані, якості книжки.
Ускладнилася й техніка їх виконання, через що вони
максимально наблизилися до самостійних кінотворів. Наприклад, у ролику до
книжки Мориса Гі «Дорога на захід» автори використали анімаційну техніку «stop
motion», що буквально оживила сторінки книги й чудово передала атмосферу літературного
твору (http://www.youtube.com/watch?v=-Ta7cfaakD0).
Цей промо-ролик вийшов через 15 років після того, як книга
побачила світ й став яскравим свідченням того, що «друге життя» твору може дати не лише
повнометражна екранізація, а й ефектний
буктрейлер.
Над створенням буктрейлерів на Заході часто працюють
провідні кіностудії. Існує навіть кілька щорічних премій за досягнення в цій
галузі. Найвідоміші з них: MobyAwards (вручається американським видавництвом MelvilleHousePublishing);
BookVideo (заснована лондонським книгарнею Foyles); Trailee (вручається американським
виданням SchoolLibraryJournal).
В Україну буктрейлер як спосіб просування книги прийшов у
2009 році, але поки що залишається скоріше екзотичною заморською новинкою, ніж
актуальним способом просування книг до читачів.
Першими створювати буктрейлери почали видавництва, побачивши
в цьому ресурсі новий інструмент для реклами своєї продукції. Активно працює в
цьому напрямку, наприклад, видавництво «Грані Т». Потім цю ідею підхопили
бібліотекарі.
Створення буктрейлера вимагає від автора креативності,
відчуття художньої краси та музичного ритму та певних знань в галузі комп’ютерних
технологій.
Як створити буктрейлер?
Увага! Перед тим, як створювати власний промо-ролик
подивитеся в Інтернеті зразки буктрейлерів великих видавництв та аматорські
ролики. Звертайте увагу на дизайнерське рішення, спосіб озвучування тощо.
Для того щоб зробити власний букрейлер потрібно:
Вибірати книгу для промоції.
Мотивацій у виборі творів для створення буктрейлера може бути безліч: реклама книжкових
новинок, просування книг-ювілярів, створення тематичних промо-роликів до знамених
дат і подій тощо. Актуальними будуть й промо-ролики для класичних літературних
творів, які спиятимуть підвищенню читацького інтересу до класики, допомагатимуть
виділити серед усієї цієї маси книжок саме ці видання. Яскравих прикладом такої
реклами є бук трейлер до «Петербурзьких повістей» Миколи Гоголя
(http://www.youtube.com/watch?v=4QlQsIDuo9o).
Створити сценарій
буктрейлера. На цьому етапі роботи потрібно добре продумати сюжет й написати
текст до майбутнього промо-ролика. Сюжет — основа гарного буктрейлера. У нього
важливо внести інтригу й вибудувати таким чином, щоб читачеві неодмінно
захотілося дізнатись, що ж буде далі. А довідатися це можна лише прочитавши
книгу. Тому до написання тексту сценарію потрібно підходити особливо ретельно.
Увага! Пам’ятайте, що ролик не повинен бути довгим, не більш
3 хвилин, оскільки це оптимальний час, щоб утримати увагу глядача.
Добрати матеріали для
відеоряду. Для буктрейлера можна підібрати малюнки, відсканувати ілюстрації
книги, зняти власне відео або знайти потрібне
в мережі Інтернет (пам'ятаємо про авторське право!). Завантажені відеофайли потрібно конвертувати
у формат avi. Для цього можна використати безкоштовну універсальну програму для
конвертування файлів відео, аудіо та зображень Format Factory. За необхідності її
можна завантажити з Інтернету (http://www.pcfreetime.com).
Записати текст для
озвучування ролику, якщо це передбачено
сценарієм. Для цього можна скористатись, наприклад, програмою «Звукозапис»,
яка входить до складу Microsoft Windows. Використовуючи цю програму, можна за
допомогою мікрофона записати звук у звуковий файл й зберегти його на
комп’ютері.
Для запису та редагування звуку можна використовувати й інші
аудіоредактори: Adobe Audition, Audio Record Wizard, Sony Sound Forge тощо. Проте
більшість із них потребують придбання користувацької ліцензії.
Вибрати програму для роботи з відеофайлами. Таких програм
існує безліч. Для початківців найбільше підійде Windows Movie Maker. Ця
програма входить у пакет Microsoft Windows, отже є безкоштовною для
користувачів даної операційної системи. Із програмою легко працювати, оскільки вона
має український інтерфейс. Програма здатна створювати слайд-шоу із зображень, брати
й опрацьовувати файли з відеокамери, цифрового фотоапарату та ін. Під час
монтажу до відеоролика можна додати фонову аудіодоріжку, титри, вирізати
необхідні фрагменти й склеїти їх, використовуючи при цьому красиві переходи між кадрами тощо. У
програмі присутня можливість автоматичної обробки відео за заздалегідь встановленим
параметрам. Підтримується робота з різними відео файлами, аж до відео високої чіткості.
Програму можна використовувати для створення кліпів, відеопрезентацій,
аматорських відеофільмів тощо. Істотним мінусом програми є наявність лише
однієї звукової доріжки. Це робить неможливим одночасно завантажити два звукові
файли, наприклад, музику й голос. (Особливості роботи з програмою Windows Movie
Maker ми розглянемо докладніше в одній із наступних публікацій)
Для роботи з відео файлами також використовувати програми Adobe
Premiere, Pinnacle Studio, Sony Vegas Pro та ін. Але використання цих програм можливе
лише за умови придбання ліцензії.
Більшість операцій із роботи з відео можна виконати й безпосередньо
в он-лайн редакторах. Онлайнові сервіси мають одну важлива перевагу: завдяки
тому, що всі операції з обробки відеофайлів виконуються на віддаленому сервері,
продуктивність комп'ютера, на якому ви працюєте, не має значення. А це означає,
що навіть на малопотужній машині можна без проблем редагувати відео високої
роздільної здатності.
Найпростішім та найзручнішим он-лайновим відеоредактором, на
думку більшості користувачів, є YouTube Video editor (http://
www.youtube.com/editoryoutube). У ному можна склеювати відео, накладати прості титри,
додавати музику та спецефекти, робити ремікси тощо. Важливою перевагою
редактора є й те, що зробите відео, воно відразу ж з'явиться на YouTube й буде доступне
для перегляду користувачами.
Підбрати gif-анімації й футажі. У роботі над буктрейлерами
можна використовувати gif-анімацію (анімовані малюнки) та футажі (невеличкі
відео файли, що використовуються під час монтажу). Зазвичай, футажі — це фрагменти з якими-небудь ефектами або анімацією,
створені за допомогою спеціальних програм, що вставляються у відеоролик для підвищення
його видовищністі. Наприклад, футаж «Книга» (http://www.youtube.com/watch?v=JkA3KHfvzRY).
Найкраще місце для таких футажів — початок фільму. Також футажем, може бути знятий схід сонця, польот птаха,
рух автомобіля, картини природи тощо. Їх, зазвичай використовують для створення
тла та для переходів між частинами ролику.
Анімовані малюнки та футажі
у великій кількості представлені в Інтернеті. Іх можна скачувати й використовувати
під час монтажу буктрейлерів.
Змонтувати відео. Відеомонтаж — заключний етап роботи наж
бук трейлером. Під час відео монтажу можна вирізати/склеїти кілька фрагментів
відео, додати звукову доріжку, змінити розмір відео, додати субтитри, накласти
ефекти, переходи, різноманітну музику, «звести» звук тощо.
Після завершення роботи над промо-роликом до книги, його потрібно
зберегти на на жорсткий диск вашого ПК.
Увага! При використанні чужих матеріалів у своєму відео, слід
в титрах вказати ресурси, звідки взятий матеріал,
авторів і правовласників.
Та створення буктрейлера — це лише половина справи, друга ж
половина полягає в донесенні його до цільової аудиторії — майбутніх читачів
книги. Буктрейлери можна показувати на телебаченні, розміщувати в Інтернеті на
блогах, форумах, сервісах відеохостингу, у популярних соціальних мережах («Вконтакте»,
Facebook, Livejournal, Twitter, Liveinternet, «Однокласники» і т.д.),
презентувати під час літературних вечорів, зустрічей з письменниками, читацьких
конференцій, круглих столів, книжкових фестивалів тощо.
В бібліотечному професійному середовищі буктрейлер має стати
оним з дієвих засобів підвищення статусу читання через його пропаганду за
допомогою відеопрезентації.
Бажаю успіхів у створенні та використанні книжкового
промо-відео!
Олена Проців,
завідувач відділу інформації
Тернопільської ОУНБ
Дізнайтесь більше про створення й використання бук
трейлерів.
- Буктрейлер [Електронний ресурс] // Wiki.SibiriaDa. — Электрон. дан. — 2013. — Режим доступа: Режим доступу: http://wiki-sibiriada.ru/index.php/Буктрейлер, свободный. — Загол. с экрана. — Яз. рус.
- Буктрейлер — жанр на грани [Електронний ресурс] // Bookmix. — Электрон. дан. — сор. 2004—2013. — Режим доступа: http://bookmix.ru/news/index.phtml?id=5570, свободный. — Загол. с экрана. — Яз. рус.
- Буктрейлер — сучасна форма реклами книги [Електронний ресурс] // Віртуальний бібліограф / Херсонська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олеся Гончара — Електрон. дан. — сор. 2004—2013. — Режим доступу: http://biblio.lib.kherson.ua/buktreyler.htm, вільний. — Заголовок з екрану. — Мова укр.
- Буктрейлери // Мультимедійні технології — Електрон. дан. — Режим доступу: https://sites.google.com/site/mmhdak/buktrejleri, вільний — Заголовок з екрану. — Мова укр.
- Буктрейлеры форева [Електронний ресурс] / Galina Egorova // Идеи, пойманные в сетИ : блог — Електрон. дан.— 23 окт. 2011 г. — Режим доступа: http://ideaslibrary.blogspot.com/2011/10/blog-post_23.html, свободный. — Загол. с экрана. — Яз. рус.
- Видео в создании буктрейлеров для продвижения книги к читателю [Електронний ресурс] : вебинар / Н. Максимова. — Електрон. дан. — 30 окт. 2012 г. — Режим доступа: https://connect8.softline.ru/p10v4yn14w5/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal, свободный. — Загол. с экрана. — Яз. рус.
- 10 українських буктрейлерів // Inspired: джерело надхнення — Електрон. дан. — Режим доступу: http://inspired.com.ua/books/ukrainian-booktrailers, вільний — Заголовок з екрану. — Мова укр.
- Из всех искусств для нас важнейшим является... БУКТРЕЙЛЕР! [Електронний ресурс] // Роза ветров. Север : неофициальный блог библиотеки-музея им. Н. Блинова. — Електрон. дан.— 11 нояб. 2011 г. — Режим доступа: http://murmansk-nordika.blogspot.ru/2011/11/blog-post_2309.html, свободный. — Загол. с экрана. — Яз. рус.
- Поціпух, О. Буктрейлер по-українськи: додаткова промоція книги чи забавки для видавця? / О. Поцыпух, О. Хмельовська // Читомо: культурно-видавничий проект. — Електрон. дан. — Режим доступу: http://www.chytomo.com/news/buktreyler-po-ukrayinsky-dodatkova-promotsiya-knyhy-chy-zabavky-dlya-vydavtsya, вільний — Заголовок з екрану. — Мова укр.
- Філатов, А. Буктрейлери: від реклами до нового виду мистецтва / А. Фылатов // Літакцент // — Електрон. дан. — 23 січ. 2013 р. — Режим доступу: http://litakcent.com/2013/01/23/buktrejlery-vid-reklamy-do-novoho-vydu-mystectva, вільний — Заголовок з екрану. — Мова укр.
[1] Відеохостінг – сервіс у мережі інтернет, що дозволяє завантажувати і переглядати відео в браузері, наприклад через спеціальний програвач.
Добре що у вас в бібліотеці є така Олена,яка зможе не тільки оновити роботу бібліотекаря,а ще й зацікавити усіх.
ВідповістиВидалитиПані Світлано! Дякую за дорі слова.
ВідповістиВидалити